مقني هاي جمهوري آذربايجان به همت مرکز بين المللي مهاجرت و مرکز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي به ايران آمده اند تا با حفر قنات آشنا شوند. 


پنج مقني از کشور آذربايجان به ايران آمده اند تا در يک دوره کوتاه مدت چگونگي حفر قنات را بياموزند.

دکتر علي اصغر سمسار يزدي، مدير مرکز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي با بيان اين مطلب به ميراث خبر گفت:«براي اولين بار مرکز بين المللي قنات و سازه هاي آبي مسئوليت آموزش و تربيت مقني هاي کشورهاي ديگر را بر عهده گرفته است. پيش از اين دوره هايي براي کارشناسان و متخصصان خارجي داشته ايم.»

به گفته او، در اين دوره پنج مقني از جمهوري آذربايجان براي شرکت در يک دوره آموزشي 15 روزه به ايران آمده اند تا با تکنيک حفر، روش هاي مرمت و نگهداري و همين طور ابزارآلات جديد حفاري قنات در شهر يزد آشنا شوند.

اين دوره آموزشي به همت مرکز بين المللي مهاجرت IOM) ) و مرکز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي برگزار و هدف از آن اشتغال زايي در روستاهاي جمهوري آذربايجان و جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها ذکر شده است.

مرکز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي ، اولين مرکز بين المللي در ايران و تنها مرکز بين المللي در زمينه قنات و سازه هاي تاريخي آب در جهان است که با همکاري يونسکو تشکيل شده است.

در حال حاضر سالانه 72 ميليارد متر مکعب آب از منابع زيرزميني ايران استحصال مي شود که حدود 9 ميليارد متر مکعب از اين رقم سهم قنوات است ، به عبارت ديگر حدود 13 درصد از منابع آب زيرزميني توسط 31943 رشته قنات موجود در ايران بهره برداري مي شود.

قنات که توسط مقنيان ايراني اختراع شده ، هزاران سال قدمت دارد. قدمت بسياري از قناتهاي ايران متجاوز از پنج يا شش هزار سال است.با اين وجود هنوز هم آب قسمت مهمي از روستاها، مناطق مسکوني، کشاورزي و دامداري کشور از قنات ها تامين مي شود و حتي قنات يکي از ارکان اصلي کشت و زرع در نواحي خشک را تشکيل مي‌دهد. اين اختراع که امروزه شهرت جهاني پيدا کرده ، بعدها از ايران به بسياري از کشورهاي جهان انتقال يافته و مورد استفاده مردم در ديگر نقاط دنيا قرار گرفته است.

مرجان حاجي رحيمي
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا